Zdrowie

Na co wpływa witamina C?

Na co wpływa witamina C?

Aktualnie coraz większe znaczenie dla wielu osób ma właśnie witamina C. Okazuje się bowiem, że ten kwas askorbinowy odpowiada za rozmaite funkcje w naszym organizmie. Innymi słowy, jeśli witaminy C nie będzie w odpowiednich ilościach, to trzeba liczyć się z tym, że nie będziemy czuć się do końca dobrze i komfortowo… Poniżej możesz zaś znaleźć kluczowe, sprawdzone fakty na temat kwasu askorbinowego.

Jakie zadania spełnia witamina C?

Na co wpływa witamina C?Warto wyraźnie podkreślić, że witamina C jest tak naprawdę kluczowa do odpowiedniego funkcjonowania. Nie da się ukryć, że kwas askorbinowy ma ogólnie sporo zadań do wykonania. Kłopot ogólnie polega na tym, że ludzie nie są w stanie samodzielnie wytwarzać tego opisywanego dzisiaj elementu. Ważne jest zatem spożywanie odpowiednich produktów, o czym więcej napiszemy poniżej. To opcja pozwalająca na dostarczenie do organizmu odpowiednich dawek. Za co jednak konkretnie odpowiada kwas askorbinowy? Wiele osób jest przekonanych do tego, że witamina C to najlepsze możliwe antidotum na przeziębienia. Wbrew temu, co myślą niektórzy, tak do końca nie jest. Sama witamina C nie sprawi, że nagle wyzdrowiejemy. Warto jednak, by kwas askorbinowy był przyjmowany w sposób profilaktyczny. Dzięki temu można bowiem liczyć na inne walory. To między innymi dużo rzadsze i krótsze choroby, co nie powinno być ani przez moment potraktowane po macoszemu. Poza tym witamina C jest kluczowa w aspekcie syntezy kolagenu. Nie da się ukryć, że kwas askorbinowy przydaje się również pod kątem szybszego gojenia się ran. Jeśli zatem ktoś ma problemy na tej płaszczyźnie, to najprawdopodobniej w jego organizmie jest za mało tego elementu. Za co jeszcze odpowiada na co dzień witamina C? Chodzi na pewno tak samo o przyswajanie żelaza. Czym jeszcze cechuje się witamina C? To bez wątpienia aktywator wielu enzymów, co nie powinno zostać zbagatelizowane ani przez moment. Niektórzy do końca tego nie wiedzą, aczkolwiek witamina C wpływa dobrze na naszą psychikę i zarazem na samopoczucie. Ponadto kwas askorbinowy bardzo dobrze działa na nasze zęby oraz tak samo dziąsła. Niektórzy fachowcy od dziedziny stomatologii przekonują nawet, że witamina C zwalcza bakterie, które są z kolei odpowiedzialne za powstawanie próchnicy.

Niedobór witaminy C – objawy niedoboru

Takiego właśnie zagadnienia ani przez jeden moment nie można traktować po macoszemu… Okazuje się zaś, że są rozmaite objawy wynikające z niedoborów na tej konkretnej płaszczyźnie. Chodzi między innymi o znaczące osłabienie naczyń krwionośnych. Tak, jak wspominaliśmy, osoby zmagające się z niedoborami na pewno będą miały kłopot z ranami, które nie będą się do końca szybko goiły. Co jeszcze jest tutaj ważnym aspektem? Na pewno obrzęk oraz tak samo zwiększająca się bolesność stawów. Mówi się, że witamina C nie działa na przeziębienia itp. Jeśli jednak będzie jej za mało w naszym organizmie, to spadnie odporność. Na skutek tego będziemy… częściej chorować. Z czym jeszcze trzeba się na pewno liczyć? Chodzi tak samo o nieprawidłowe zrastanie się kości po rozmaitych złamaniach. Brak odpowiedniej dawki witaminy C przekłada się także na to, że skóra staje się sucha. To ma zaś przełożenie na cały nasz wygląd, prawda? Warto wspomnieć także o szkorbucie. Należy zatem generalnie dołożyć wszelkich starań, by nie dopuścić do takich właśnie kłopotów.

Witamina C – co warto spożywać?

Każdy z nas powinien zatroszczyć się o to, by nie brakowało witaminy C w codziennej diecie. Musimy bowiem dostarczać odpowiednio dużo tego właśnie składnika. W jakich warzywach jest zaś relatywnie sporo witaminy C? Kwas askorbinowy znajduje się na przykład w naci pietruszki, czy papryce. Co jeszcze warto spożywać? Są to tak samo brukselka, kalarepa, czy brokuły. Oczywiście, witaminy C nie brakuje także w owocach. Wbrew temu, co myślą niektórzy, wcale tego składnika nie jest zaś najwięcej w cytrynie. Pod tym właśnie kątem najlepsze właściwości mają owoce dzikiej róży. Poza tym warto jeść czarną porzeczkę (w formie dżemów) albo pić soki. Są one nie tylko pyszne, ale także pod wieloma względami bardzo zdrowe. Gdzie jeszcze nie brakuje tych właśnie składników? Chodzi o truskawki, kiwi, czy cytrusy.

Dobrym wyborem jest również suplementacja

Są rozmaite sposoby, by dostarczać do organizmu odpowiednio dużo witaminy C. Nic nie stoi na przeszkodzie, by stosować właściwe suplementy. Jak wybierać takie właśnie produkty? Należy na pewno tę decyzję skonsultować z fachowcem. Może to być lekarz rodzinny, ale nie tylko. Kto jeszcze pomaga podejmować decyzje? Są to farmaceuci pracujący w aptekach. Stawiaj jedynie na suplementy od sprawdzonych firm. Liczy się także to, jak te produkty będą na co dzień stosowane. Musisz dokładnie przestrzegać zaleceń dołączonych do opakowania. Pamiętaj, że zbyt duże dawki to też nie jest dobra decyzja! Nadmiar witaminy C wiąże się z rozmaitymi konsekwencjami. Nie wolno zatem przesadzać w drugą stronę. Jeśli zaś będziesz właściwie dawkował witaminę C, to na pewno wpłynie to pozytywnie na Twoje zdrowie.

Back To Top